7 leugens over social media

Social media maken al een paar jaar deel uit van ons leven, dus zou je zeggen dat we er nu wel het een en ander vanaf weten. Toch? Hier zijn zeven misverstanden over het zakelijk gebruik van social media, die de wereld maar niet uit willen. Doe er je voordeel mee.

1. Hoe meer volgers je hebt, hoe beter.

Schei nou toch uit, het gaat er niet om hoeveel mensen jouw zakelijke activiteiten leuk vinden. Het gaat erom, dat die mensen écht geïnteresseerd zijn in jou en je dienstverlening.

2. Deelknoppen op je website leveren je meer ‘shares’ op.

Ja – en nee. Zorg ervoor dat je bezoekers informatie kunnen delen die ook echt interessant is om te delen. Een leuke blog? Ja. Jouw leveringsvoorwaarden? Nee.

social media business netwerkbouwers

3. Social Media traffic heeft weinig effect

Het effect van social media kun je meten. Door middel van het stellen van doelen. (Bijvoorbeeld: op een link klikken, inschrijven voor een nieuwsbrief, een aanbieding delen, of iets kopen.) Je kunt precies bijhouden wat social media voor effect hebben. En de praktijk wijst uit dat het werkt.

4. Iedereen moet social media zakelijk inzetten

Welnee. Er zijn bedrijven die het fantastisch doen, qua opdrachten én omzet, zonder dat ze social media gebruiken. Heb jij klanten bij de overheid of semi-overheid? Grote kans dat ze jou niet via social media hebben gevonden. Denk er goed over na of social media echt kunnen bijdragen om klanten te winnen.

5. Je moet dagelijks posten

Heb jij iedere dag iets interessants te melden? Iets nieuws, dat je volgers boeit en aanmoedigt om met je in contact te treden? Dan is het slim om dagelijks te posten. En anders doe je het gewoon wat minder vaak. Niks mis mee.

social media business netwerkbouwers2

6. B2B werkt heel anders dan B2C

Of je nu andere ondernemers of consumenten wilt bereiken, maakt op social media niet veel uit. Ook zakelijke contacten kijken op Facebook, om het maar eens simpel te stellen. Belangrijk is dat je bruikbare informatie deelt. Daar kun je je social media strategie op richten, ongeacht de ontvanger.

7. Negatief commentaar kun je negeren

Nee, beter van niet. Sommige bedrijven hebben hele klanten-afdeling die het hele web afstruint, om in geval van negatieve commentaren meteen in actie te komen. Misschien heb je dáár de uren niet voor. Maar over het algemeen geldt: ga in op klachten, probeer problemen op te lossen en verbeter daardoor je dienstverlening. Offline én online.

De informatie uit deze blog komt uit een artikel van Neil Sprout voor de website Quicksprout. Meer voorbeelden (Engels) vind je hier.

Vind je dit handige informatie? Kijk dan vaker naar de updates van Netwerkbouwers! Wij helpen ondernemers en zelfstandig professionals met hun online zichtbaarheid.