Boze klanten op social media – wat nu?

Uit onderzoek van The Social Habit blijkt dat 43% van de mensen die via social media een klacht melden, binnen het uur een antwoord verwachten. Webcare is ook voor kleine en middelgrote ondernemers een belangrijk onderdeel van de klantenservice geworden. Ben je als ondernemer actief op internet en social media? (Aangezien je dit online leest is het antwoord waarschijnlijk ja!) Ga dan in op de verwachting van je klanten. Mensen willen online snel bediend worden.

boze klanten

Negatief commentaar counteren

Klachten posten via social media wordt almaar populairder. Mensen surfen naar de Facebook of Twitter pagina van een bedrijf en laten een ontevreden bericht achter. Volgens de regels van conversation management ben je verplicht om daarop te reageren, correct en to the point. Dus antwoord je op negatief commentaar en merkt iedereen dat je geeft om de mening van je klanten. En dat je ze graag tevreden houdt. Klus geklaard, denk je dan.

Veeleisende klanten verwachten snel een afdoend antwoord

Maar in de praktijk blijkt het hele proces niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Om goed conversation management te kunnen voeren, is snelheid een cruciale factor. Consumenten zijn veeleisend en zij willen dat hun probleem asap opgelost wordt. Kun jij dat als ondernemer eigenlijk wel aan? Op niet alle klachten kan je meteen een afdoend antwoord formuleren. Wat als je eerst wat dingen moet uitzoeken? Moet je dan meteen je werk laten vallen om een social media klacht te beantwoorden? Allemaal punten waarmee ondernemers worstelen.

Ongenoegen één-op-één de wereld uit helpen

Je ziet soms reacties van ondernemers op klachten die een klant niet tevreden stellen of hem zelfs irriteren. De boze klant reageert dan onmiddellijk en laat z’n ongenoegen nog een keer blijken – wat uiteraard een slechte indruk oplevert. Soms vraagt een bedrijf aan de ontevreden klant om even rechtstreeks contact via e-mail of telefoon op te nemen om zo het probleem de wereld uit te helpen, ver weg van pottenkijkers die de hele conversatie via Facebook of Twitter mee kunnen volgen. Geen goede tactiek want als bedrijf maak je dan geen al te goede indruk.

Goede voorbereiding is half werk

Wij van Netwerkbouwers adviseren je daarom om vooraf allerlei mogelijke situaties door te nemen en passende antwoorden te bedenken. Laat niets aan het toeval over en neem je tijd om je strategie goed voor te bereiden. Check je social media en reageer meteen als zich een situatie voordoet. Social media zijn een volwaardig kanaal, naast e-mail en telefoon en het speelt zich af in volle openbaarheid. Reden te meer om het niet te verwaarlozen en er als ondernemer niet alleen gebruik van te maken, maar er ook sterker uit te komen.

Natuurlijk helpen wij je graag met je social media klantenservice. Een telefoontje is genoeg!

het lijkt simpel en dat is het ook