Handig voor je zaak: Google Meldingen

Wil je precies weten wat er over jou en je onderneming op internet staat of wordt geschreven? Om dat bij te houden kun je jezelf natuurlijk googelen. Maar er bestaat ook een handige tool voor, waarmee je alle updates over je zaak, bepaalde personen of jouw favoriete onderwerpen kunt volgen.

Aanmelden bij Google Meldingen

Zoek bij Google op ‘Google meldingen’. Het eerste of tweede zoekresultaat is de Nederlandstalige pagina van Google Meldingen. (Je kunt bijvoorbeeld ook de Engelstalige pagina kiezen, die heet Google Alerts.) Als je hier je zoekvraag invult, word je voortaan per mail op de hoogte gebracht als er iets op internet verschijnt over jouw onderwerp. Je hoeft alleen maar op de link te klikken en je weet wat er geschreven is.

Google Alerts Meldingen Netwerkbouwers

Instellingen

Vul je zoekwoorden in. Je kunt zoveel termen invullen als je zelf wilt. Je eigen naam en die van je onderneming, of misschien wel die van een bedrijf waar je veel mee samenwerkt. Bij ‘hoe vaak’ kies je de optie ‘onmiddelijk’ en bij ‘hoeveel’ vink je ‘alle resultaten’ aan. De meeste kleinere ondernemers krijgen niet zoveel meldingen en je kunt dit natuurlijk altijd veranderen als je merkt dat je te veel emails ontvangt.

Net als in de Google zoekmachine kun je je zoektermen op verschillende manieren  invoeren, om je resultaten beter af te stemmen op je wensen. Een paar tips:

  • Plaats dubbele aanhalingstekens rond woorden om naar een exacte woordgroep in exact die woordvolgorde te zoeken. Bijvoorbeeld “Barbara Mounier”, waarmee alléén resultaten worden weergegeven die precies zo op het internet staan.
  • Met het min teken kun je woorden uitsluiten. Je wilt bijvoorbeeld informatie ontvangen over “temperatuurbewaking” en typt dan in “temperatuurbewaking -thermometer” (min teken). Nu zullen er geen resultaten getoond worden waar het woord “thermometer” in voorkomt.

Linkbuilding met Google Meldingen

Wil je graag weten welke bedrijven er naar jouw website een link hebben geplaatst? Ook dit is eenvoudig bij te houden met Google Meldingen. Gebruik in plaats van een zoekopdracht je websitenaam (http://www.jouwbedrijfsnaam.nl) en je krijgt een update van alle inkomende links naar je website.

Melding per mail of RSS

Nu ontvang je automatisch bericht als er iets op internet over jou of je zaak verschijnt. Aan de berichtregel (die er precies zo uitziet als een Google zoekresultaat) kun je meestal zien of je de melding herkent. Misschien heb je zelf een blog geschreven of een bericht achtergelaten met je naam. Als je aan de hand van die éne regel tekst niet kunt beoordelen waar het bericht over gaat, klik je gewoon op de link.

Reputatie

Krijg je opeens een melding waarop je wilt reageren, om je reputatie te beschermen? Doe dat dan meteen. Dat kost jou de minste tijd en snel reageren laat zien dat je alert bent.

Gewoon leuk

Maar los van het reageren op negatieve berichten (dat komt bijna nooit voor!) is het vooral leuk om te zien wat anderen over jou en je dienstverlening schrijven. Soms kun je dat meteen inzetten voor de promotie van je eigen zaak!

Bovenstaande informatie over Google Meldingen komt deels uit het boek Calimeromarketing 3.0 van Karen Romme. Een aanrader!

Vind je dit handige informatie? Kijk dan vaker naar de updates van Netwerkbouwers! Wij helpen ondernemers en zelfstandig professionals met hun online zichtbaarheid.