Netwerk: Marja Baas / MYOMY

Ik ontmoet Marja op een regenachtige avond, thuis in Muiderberg. Ze heeft een lange dag gehad, op een themadag over Sociaal Ondernemen. Maar de energie spat ervan af, ook om negen uur ‘s avonds. Terwijl de directeur van MYOMY een kop koffie voor me inschenkt en snel een bakblik met havermout, noten en vruchten in de oven schuift (“lekker, zelfgemaakte muesli!”), vertelt ze al honderduit over de productiemethode van haar beroemde tassen.

marja_web

Jij bent dus het gezicht achter de My Paperbag, die leren tas met de kartelrand.

Marja Baas: Ja! My Paperbag is echt ons bekendste model. We zijn een paar jaar geleden met de productie begonnen, geïnspireerd op de bruine papieren zakken die in Amerika voor boodschappen gebruikt worden. Het basisidee was: een mooie tas, top kwaliteit leer, op een eerlijke manier gemaakt. We hadden net een fairtrade fabriekje gevonden in Calcutta en de eerste contacten getekend voor een kleine productielijn. Toen kwam de tas opeens heel groot in het Volkskrant Magazine te staan. Wat denk je? Binnen één dag hadden we 900 tassen verkocht. Zoveel hadden we er helemaal niet op voorraad! We hebben alle geïnteresseerden gevraagd of ze misschien wilden wachten. En dat wilden ze. 600 mensen hebben hun tas toen na drie maanden ontvangen. Een geweldige start.

En nu?

Nu hebben we verschillende fabrieken in het noorden van India. Allemaal fair trade en duurzaam. Fairtrade betekent voor ons: de mensen die voor MYOMY werken, krijgen een goed inkomen en een zorgverzekering. En hun kinderen kunnen naar school. En duurzaam, daarmee bedoel ik: het leer voor onze tassen komt uit de regio, het wordt niet de hele wereld over gevlogen. Bovendien werken we zonder gevaarlijke chemische stoffen. Inmiddels heeft MYOMY een uitgebreide collectie, met tassen in wisselende modellen en kleuren. We verkopen in 150 winkels in Nederland, waaronder Anna van Toor en De Bijenkorf. En we hebben agenten in de Verenigde Staten, Engeland en Rusland. Maar de focus ligt dit jaar op Duitsland, daar willen we even bekend worden als in Nederland.

My-Paper-Bag-Sisoriginal

Hoe ben je eigenlijk op het idee van duurzaam ondernemen gekomen?

Marja: Ik heb jarenlang een uitgeverij geleid. Die kon ik goed verkopen, zo kwam er tijd en ruimte voor andere plannen. Ik weet nog precies waar ik op het idee ben gekomen. Ik zat aan het water, op een bankje bij het witte huis. Mijn kinderen speelden in het gras en ik keek over het water. Toen schoot er door mijn hoofd: ‘Ik wil mooie dingen maken. Dingen, die mensen graag willen hebben, die cool zijn, waar je een fijn gevoel van krijgt én waarmee je, door ze te kopen, de wereld een beetje beter mee maakt. Good for all, voor de makers én de kopers.’ Zo is het zakelijke idee ontstaan: Goodforall, products for a better world.

Wat wil je als volgende bereiken?

Wacht eventjes, eerst de muesli eruit halen, voor die verbrandt! Heel simpel gezegd: ik wil dat het merk MYOMY de Louis Vuitton van de ecologische tassen wordt. LV-tassen zijn modieus en gewild, ze worden sinds 1920 met veel kwaliteit en vakmanschap gemaakt, het merk heeft een eigen stijl en is altijd herkenbaar. Daar ga ik met MYOMY ook voor. Onze tassen worden niet alleen fairtrade geproduceerd met de beste materialen, we werken nu ook samen met toonaangevende ontwerpers, zoals Ilja Visser. Door dit soort samenwerking willen we ‘duurzaam’ en ‘mode’ helemaal met elkaar laten versmelten.

Wat is je favoriete plek in het dorp?

Marja: Zonder twijfel het water. Als het even kan, ga ik met de fiets naar mijn werk in Naarden. Dan rij ik over de Natuurboulevard, beneden langs. ‘s Ochtends kom ik vaak dezelfde mensen tegen, die een wandeling met de hond maken. Gezellig. ‘s Avonds is het helemaal prachtig. Dan fiets ik langs het water het dorp weer in, met in de verte de laagstaande zon. Iedere keer een overweldigend gezicht.

paper bag detail

MYOMY do goods

Kloosterstraat 1A, 1411 RS Naarden-Vesting 

Tel. 035 – 695 66 10

www.myomy.nl

Vind je dit handige informatie? Kijk dan vaker naar de updates van Netwerkbouwers! Wij helpen ondernemers en zelfstandig professionals met hun online zichtbaarheid. Deze blog verscheen eerder op hartvoormuiderberg.nl