‘Reclame’ die je verder helpt!

Weet jij wat er gebeurt, als je jouw nieuwe product of een nieuwe dienst lanceert? Als je de wereld versteld wilt laten staan van jouw zaak – door te investeren in (online) reclame en marketing? Weet je wat het oplevert, als je geluk hebt, en jouw campagne misschien zelfs even een hypeje veroorzaakt?

 

Helemaal niets.

Als jij klaar bent met je nieuwe product en je begint met bloggen en reclame maken, als je probeert de vragen van je klanten te beantwoorden, dan sta je niet bij de eindstreep – maar helemaal aan het begin. Heel veel ondernemers feliciteren zichzelf al op het moment dat ze iets nieuws op de markt brengen – alleen omdat ze het bedacht en gelanceerd hebben.

Maar dat is veel te vroeg.

Om een beter begrip te krijgen hoe zelfstandigen hun zelf gemaakte ‘content’ en social media kunnen inzetten voor succesvol ondernemen, verwijzen we je graag naar Jay Baer. Hij is de schrijver van de New York Times bestseller Youtility: Why Smart Marketing is About Help, Not Hype.

Jay zegt het volgende:

Youtility is marketing die klanten en geïnteresseerden zoveel meerwaarde geef, dat mensen er zelfs voor zouden betalen. Het aanbieden van praktische hulp is op zich geen kostbare marketing strategie. Het enige dat je hoeft te investeren is tijd.

Vanuit een groot bedrijf gezien, zijn zulke service-initiatieven financieel verwaarloosbaar. Daardoor spelen ze in marketing campagnes ook een ondergeschikte rol en worden ze niet voldoende gepromoot. Een linkje hier, een opmerking daar. De grote lijn van de meeste marketing campagnes ligt op het product – niet op de kennis en hulp die een bedrijf kan aanbieden.”

Als zelfstandig professional kun jij de fout die grote bedrijven maken heel gemakkelijk omzeilen! Focus in jouw promotie niet op het verkopen van je product of dienst, maar help mensen verder.

Wil jij een nieuw publiek vinden en je bestaande klanten aan je binden? Deel dan je kennis! Beantwoord vragen, bied service, geef achtergrond informatie. Breng mensen met elkaar in verbinding. Zet het regelmatig en overzichtelijk op je site – zodat die een echt kenniscentrum wordt voor iedereen die meer wil weten over het onderwerp waar jij als ondernemer zo goed in bent.

En deel het allemaal via social media, zodat mensen regelmatig updates krijgen – geen oppervlakkige reclame, maar waardevolle hulp.

Dát is marketing advies dat je verder helpt!

images