Social Media Analytics..

Als je je verdiept in social media ontkom je er niet aan om je ook bezig te houden met “social media analytics.” Maar wat is dit nu precies? Wat meet je dan en welke actie onderneem je? Lastig om uit te leggen dus beginnen we even helemaal bij het begin:

“Social media hebben de traditionele marketing getransformeerd!”

“Social media verhogen de naamsbekendheid van jouw bedrijf!”

“Social media geven je de mogelijkheid om real-time met klanten te communiceren!”

Deze stellingen zijn voor veel ondernemers de reden geweest om de eerste voorzichtige schreden te zetten op social media. Voor velen bleek het een succes te zijn en moet je nu eens zien; steeds meer bedrijven worden geëtaleerd op platforms als Facebook en Twitter. Toch zijn er nog best veel mkb bedrijven die nog niet actief zijn op social media. Best begrijpelijk want wat moet je nou precies doen om succesvol te zijn. Er is namelijk geen kant en klaar recept voor. Handvatten zijn er wel maar dan moet je als ondernemer eerst goed bepalen wat je doelstellingen zijn.

En is het dan echt zo veel moeilijker om je producten online aan de man te brengen, in vergelijk met een oud, vertrouwd reclame blaadje of in een advertentie in een weekblad? Ik denk het niet! Uiteindelijk probeer je hetzelfde te bereiken: je product aan de man brengen!En wat is dan het aller mooiste van het online promoten van je waar?Je krijgt er een hoop feedback van je klanten voor terug. Ongelofelijk wat er gebeurt, als je bovenop je post zit; een en al interactie. Je kunt onmiddellijk inspringen op de wensen en emoties van je klant en daar weer je voordeel mee doen, voor een eventueel volgende advertentie. Dat kan natuurlijk nooit, als je een folder huis aan huis verspreidt . Tenzij je hem persoonlijk deur voor deur afgeeft en toelicht.. ( ik zie het voor me haha) Daarnaast bouw je een betekenisvolle relatie met je klanten op. En belangrijk; je wilt ze raken zodat je klanten een betrouwbaar en goed gevoel hebben bij je product. En nog beter wordt het, als ze hun ‘feel good’ ervaringen vervolgens gaan delen binnen hun netwerk. De bekende mond tot mond reclame begint namelijk altijd met vertrouwen.

En kijk, nu komen we weer bij Sociale media, die je heel goed kunt gebruiken om het vertrouwen van je doelgroep te winnen en creëer je een plek waar enthousiaste klanten, onder je posts een soort uithangbord neerhangen dmv hun reacties en likes. Dat is voor andere gebruikers weer een teken is; Hey, daar moet ik zijn! Mensen moeten je eerst leren kennen . Een goed gevoel bij je krijgen en je vervolgens gaan vertrouwen . Pas dan zijn mensen bereid om tot een aankoop of dienst over te gaan. En om dat te bereiken kun je social media dus uitstekend inzetten: Door het delen van de juiste content, werk je aan naamsbekendheid en vergaar je likes en volgers (know) Door te laten zien dat je benaderbaar en oprecht bent, werk je aan je reputatie (like). En door te laten zien op welke vakgebieden je specialist bent door bijvoorbeeld het delen van je kennis, wek je vertrouwen. (trust)

Oke, hoe weet je dan uiteindelijk of je posts werkelijk succesvol zijn ? Tegenwoordig is online alles te meten. Je hebt een website waar je het bereik van je berichten kunt achterhalen en een tool die je verteld hoeveel kliks je hebt op je berichten. Dan heb je natuurlijk ook nog je Facebook statistieken en Linkedin biedt ook inzicht in hoe goed berichten het hebben gedaan. Hoeveel mensen heeft je content bereikt en op welke platforms? Hoeveel mensen waren erbij betrokken. Is dit gestegen of gedaald? Hoeveel reacties, likes of retweets heb je totaal gekregen? Dit zijn statistieken waar je iets mee kunt: op die manier leer je of je content die je deelt de juiste is , weet je of het past bij je publiek, signaleer je of je misschien anders moet je delen en kom je erachter of je genoeg ingaat op de behoefte van je volgers. Het is een hoop werk om op de juiste manier social media te bedrijven maar uiteindelijk krijg je er veel voor terug.

imark foto

Op www.netwerkbouwers.nl vind je trouwens behoorlijk wat bruikbare tips om met social media aan de slag te gaan.

En kom je er echt niet uit, neem dan snel contact op met Netwerkbouwers. Ik weet zeker dat je binnen no time plezier krijgt in de social media van jouw bedrijf!